Sabtu, 14 Mac 2015

Diy spray kereta

Aku adalah pengguna jentera toyota ke70 keluaran tahun 1980 dari variasa DX.
Semasa beli kereta ni tahun lepas, ia berwarna hijau, dalam ruang enjin tulis putih. Aku yakin owner lama tukar warna.
So aku pun cadang untuk memutihkan semula jentera ini.
How to do?
Bukan pakai produk kak ton ataw qu~puteh okey.....
Kita cat dia, setelah usha2 kdai cat, rm1600 paling murah, aduh. Out of budget la bang.
Trus?
Cat sendiri aja donk.
Aku try cat bonet belakang dgn spray tin, hasilnya memang menyakitkan hati memandangkan clear dan paint tak sama brand, so warna yg dh cantik tu jadi melekit bila kena panas matahari.
Ok.
Aku tukar plan, satu bonet dah 3 tin cat, mn tahan. tutak cite lg dgn GST dia.

Aku beli pula spray gun elektrik, jenama kumas. Boleh tahan harganya.
gun ni agak bising tapi ringan.
Aku beli ni yg paling murah punya.
1st try.
hasil dia mmg ok lah.
untuk teknik dan skill mengecat, di cadangkn rujuk di youtube, cari yg pro.
sila gosok dan basuh dahulu permukaan sebelum mula mengecat ye.
lapisan pertama aku guna campuran 50/50 kerana nak mixkn cat baru n lama dgn lebihkn sikit campuran thinner.
so warnanya tak lah merecik sangat, just buat tutup cat lama.
Lapisan kedua pula guna nisbah 75/25, kali ni naik warnanya. Wife pun ada tolong spray.
Biarkan kering selama 5 jam sebelum di sentuh.
aku mula mengecat jam 9pagi
kul 3ptg dah leh basuh.
selepas 5 jam aku jemur dia, barulah Basuh dan wax.
Barulah shine.
Kos?
Spray gun kumas rm65.
cat putih 2liter rm40.
thinner setin rm15.
kertas pasir rm3.
masa n tenaga.


untuk kemasan dan kelainan warna, sila guna kreativity sendiri
huhuhu

selamat mencuba.

4 ulasan:

  1. salam bro..tumpang tanya.. spray gun rm65 kumas tu mane nak dapat ye. ade tgk online harga rm100 keatas jgk. ade projek skit nak buat ni hehehe

    BalasPadam
  2. Assalam...mcm menarik jaa harga spray gun kumas tu ...
    Mana mau dapat ?? Saya pun nak cat kereta jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Skg byk yg murah2 tengok dlm lelong.my

      Padam
  3. Kt shopee ada x spray gun kumas tuhh

    BalasPadam