Selasa, 17 Februari 2015

diy buat lassi

Assalamualaikum,

apa khabar kalian,
cuaca sekarang agak hot dan dlm keadaan mcm ni, pasti tembikai merah jadi idaman menghilangkan dahaga.

demi mencari kelainan, aku mencoba lassi.
apa itu lassi?

Lassi  adalah  minuman berasaskan yogurt
polular di Bangladesh , India dan Pakistan .
Lassi adalah campuran yogurt , air , rempah-rempah dan kadang-kadang , buah-buahan.

mula2 beli sebotol

tapi tak cukup rupanya, anak aku menggemari benda ni rupanya.
aku pun suka rasanya yg sdp tu.
so smooth mcm lagu santana.

so google lah untuk resepi dan bahan2 adalah seperti di bawah:-
2 biji buah mangga yang masak ranum, saiz sederhana
1 cawan yogurt tanpa perisa (aku guna cap tesco)
1 cawan air mineral
2 - 3 camca besar penuh susu pekat manis (boleh ganti dengan gula )
secubit garam
Ais kiub secukupnya
Sedikit isi mangga yang didadu untuk hiasan
kesabaran&semangat untuk mencoba.

cara menyediakannya?
masukkan manga dan sedikit air, blend sampai hancur.
tambahkan yogurt. blend lagi.
boleh tambah sikit air kalo nampak pekat sangat.
masukkan susu pekat dan secubit garam, blend lagi.
ais kiub masuk dulu dlm cawan.
tuang bahan yg di blend tadi.
taburkan dengan mangga dadu supaya nampak lebih menyelerakan.

mengikut kata kawan dari nepal, mereka menambah kekacang dan sedikit rempah
untuk lebih umphhh
aku try tambah kacang tanah tumbuk halus, enak juga.
selamat mencoba resepi mudah ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan