Ahad, 19 Jun 2016

Diy Paip Pecah


paip rumah yg aku duduk sekarang ni pecah, walaupun tulisnya pecah tapi kejadiannya adalah putus.

ia berlaku dua minggu lalu dan ia amat tertekan bila menyaksikan air melimpah terbuang bgitu saja, membazir itu amalan syaitan.

mula2 aku hubungi 10 number tukang paip sekitar johor bahru ni, hanya bebberapa je yg jawab.

walaupun bgitu, setelah gambar paip pecah tu di beri, jawapan mereka sama, rm100 utk baikinya.

wow, PAKATAN PLUMBER.

ITS OK BRO....

last2 ada sorg ni bgtaw harga, siap upah beli, duit myk n upah pasang. owh, patut la mahal. dan dia juga suruh buat sendiri jika nk murah, siap dia bg senarai bahan lagi.

masa ni aku blur2 lagi, so mula la aku berkunjung ke beberapa kdai hardware untuk mendapatkan ukuran.

so setelah di beli bahan dia, x habis rm10 pun.
-2 biji pt L 20mm (rm2)
-2 biji pt male 15mm(rm1)
-1 lembar paip lembik(rm6)

knapa?
-gap antara meter dgn paip atas tu sikit sangat dgn hanye 120mm je.
-tuan rumah mengambil sikap lepas tangan bila d beritahu pasal paip pecah.
-beberapa hari sebelum putus ni, ada helmet digantung di meter ni

penyelesaian
-dgn gap yg kecik dan aku yg tiada pengalaman paip ni, maka design mengarut ni mmg win la.
-dah sepatutnye tuan rmh baiki masalah ni memandangkan bukan aku yg rosakkan bnda ni.
-jika disebabkan acara gantung helmet tu la paip ni rosak, maka lps ni gantung lah lagi, biar paip rumah ko plak lodos.

jalan kerja?
-barang di ukur dan dibeli sesuai dgn saiz dan design yg kita mahu
-area sambungan paip PVC tu kena la gosok sikit dgn kertas pasir supaya kesat dan memberi kerjasama erat selepas digam nnt.
-tangggalkan paip besi yg putus tu.
-bersihkan ulir tap dan balut dgn white tape sesedap rasa.
-pasangkan soket2 tu
-biarkan setengah jam utk gam kering dgn baek.
-buka air slow2 dan periksa jika ada kebocoran.
-kemaskan tempat kerja
-jualkan besi2 paip lama agar ia tak menyakitkan hati BILA TERLIHAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan